Copyright SRW.

YPVS-justering på Yamaha RD 350

Denna sida är en mektips sida för Yamaha RD 350 årsmod 83-88. Då cykeln är en väldigt stryktålig konstruktion är felställda YPVS-ventiler det enda standardfelet.

Skiss på YPVS

Först lite kort om YPVS systemet på en beg RD 350. Det vanligaste felet är att kopplingen mellan YPVS-ventilerna börjar glappa, vilket snart leder till att högra (sett bakifrån) cylinderns YPVS-ventil kärvar fast. När den sedan slutat att fungera brukar den fastna i sitt nedre läge. När man sedan kör i det övre varvtalsregistret blir höger kolv överhettad och motorn skär så småning om. Därför är det av intresse att se till att din RD 350 har fungerande YPVS (sen tappar man ca 10 hk när YPVS ej fungerar men det verkar många kunna leva med).

 

 

 

 

Snabb kontroll av fungerande YPVS

Kommentar: Detta är en enkel koll som endast ger en fingervisning om YPVS fungerar. Men det går mycket snabbt att kolla.

1. Skruva av locket för YPVS-ventilen på höger cylinder. (höger sida =gashandtagets sida)

Hogracyl.JPG (15967 bytes)
2. Vrid på tändningen. Du ska nu höra hur YPVS-motorn jobbar och se ventilen röra sig. På bilden ses hur ventilen ska stå när motorn tystnat. OBS! Du ska ej kicka igång motorn utan endast ha på tändningen. YpvsA.JPG (14131 bytes)
3. Stäng av tändningen, och slå på den igen. När YPVS-ventilen är i sitt nedersta läge, som på bilden stänger du av tändningen (du kanske får försöka ett par gånger innan du lyckas). Kontrollera att ventilen rört sig till ungefär den position som bilden visar. Har den gjort det är YPVS troligtvis ok.
OBS! Försök ej röra ventilen m.h.a. tång eller liknande då du kan förstöra YPVS-motorn
YpvsC.JPG (15323 bytes)

 

Justerning av YPVS-ventilerna

1. Du justerar ventilernas läge genom att skruva på kablarna som visas på bilden (du får själv lista ut hur det fungerar - enkelt).

OBS! Detta sätt att justera ventilerna på är bra, men det bygger på att kopplingen mellan ventilerna är ok.

Ypvs5.jpg (20475 bytes)
2. Montera bort höger avgassystem. Slå på tändningen, och stäng av när YPVS-motorn tystnat. När du nu stoppar in ett finger in i avgasporten så kan du känna YPVS-ventilen. Justera så att YPVS-ventilens bakkant ligger jämt med avgasporten (markerat på bilden). När du gjort detta så slår du på tändningen (med fingret ute) och när YPVS-motorn tystnat så känner du igen med fingret. Är det då jämt och fint är du klar.  finger.JPG (10738 bytes)

 

Kommentarer ang YPVS.
För att kontrollera YPVS-ventilerna ordentligt krävs att man tar isär ventilerna och undersöker dem noggrant. För att ta isär ventilerna krävs att man demonterar cylindrarna.
Ett annat fel som kan drabba YPVS är elfel. Det är dock ovanligt och jag skriver därför ej mer om det här.
För att få ordning på glappa ventiler krävs oftast nya ventiler (eller bättre beg) och ny koppling mellan ventilerna. Dessa delar (nya) går på närmare 2000 kr. Du kan förlänga livet på din YPVS genom att se till att hålla någolunda rent vid ventilerna.

 

Exempel på beg ventiler

1. Bra beg. Går att använda igen
2. Lite sliten. Går att använda om man använder ny koppling mellan ventilerna. Håller dock troligtvis bara ca 100-150 mil.
3. Ej användbar.

ventiler.JPG (11968 bytes)

 

Kommentarer från besökare

(Rickards kommentar i röd text)

Jag kom på att man ska inte tvätta gummidelarna på YPVS'arna i bensin för då får man vackert köpa nya vare sig man vill eller inte, det fick jag göra...
Samt att piratpackningssatserna har O-ringar som inte passar på YPVS, original är det som gäller. Instämmer att det är original o-ringar som gäller. I övrigt brukar dock pirat packningar fungera bra.
Plus att det går utmärkt att svetsa på aluminium på slitna YPVS kopplingar och sedan fräsa rakt, bra mycket billigare än att köpa nytt om man har bra kontakter.
Samt att det sägs att anledningen till att R-stift ska användas är att YPVS motorn kan få spatt annars. Jag rekomenderar att man testar vanliga stift först då det brukar fungera utmärkt, och det blir något sämre gnista med R-stift.
Och som kuriosa kan du ju berätta att på min RD 350 racer så var YPVS ventilerna monterade upp och ned samt drog baklänges!!!
Och på min gathoj höjdes toppfarten från 180 till 200 efter YPVS renovering. Det lönar sig att kolla dessa m.a.o.

/Torkel

 


[ Home ] [ Race Bike] [ Pics ] [ Sponsors] [ Results ] [ Press ] [ RD 350 ]


froggy.se