Produkt
Tillg.
Antal
Pris
Totalt
Det finns inga produkter
FÖRSÄLJNINGSVILLKOR
Försäljningsvillkor
Tillämpning och konsumentskydd
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Froggy, org nr. 740201-1998, nedan kallat ”Froggy”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.froggy.se.
Priser och avgifter
De priser som anges på froggy.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar fri frakt (vid order över minimibelopp för fri frakt) inom Sverige, om inte annat anges. Särskilda avgifter tillkommer vid vissa extra tillval som exempelvis paket som beställs för speciell snabbleverans samt för outlösta paket.
Priserna inkluderar fri frakt inom Sverige, om inte annat anges.
> För alla ordrar utom vissa STA-BIL och 303 ordrar under 298 kr tillkommer en administrativ avgift på 49 kr.
Upprättande av avtal om köp
Froggys varor beställs på froggy.se eller via vår kundtjänst. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Froggy via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Froggy ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På froggy.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.
Leverans
Froggy använder följande fraktalternativ:
+ Varubrev, för mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.
+ Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas. OBS! Namnet på ID handlingen måste vara exakt samma som i beställningen.
+ Kunden kan även välja att hämta ut ordern i någon av Froggys butiker i Linköping och Stockholm.
Normal leveranstid är 1-2 arbetsdagar på det vi har i lager från det att Froggy har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet är leveranstiden längre.
I samband med att din order skickas från Froggys lager så skickas ett mail till angiven mailadress. Paketet borde då nå dig inom 2 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 2 arbetsdagar ber vi dig att kontakta kundtjänst.
Outlösta Paket/Försändelser
Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Froggy. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Froggys administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Ångerrätt
Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Detta gäller från det att du tar emot varan eller en väsentlig del av den.
Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du följa instruktionerna på det medskickade informationsbladet (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig). Froggy har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.
Du som kund har självklart rätt att prova och undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras.
Du kan också meddela Froggy om frånträdande av köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till Froggy. Blanketten hittar du här: http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett. Blanketten skickas sedan till följande adress:
Froggy
Finnögatan 3
58278 Linköping
Återbetalning sker inom 14 dagar från att Froggy mottagit varan och fått kontouppgifter för återbetalning.
Reklamation
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Froggy eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Froggy har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Froggy ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. Froggy förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, se info i den medskickade informationsfoldern eller kontakta kundtjänst. Vi skickar dig då en retursedel.
Froggy har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.
Retur
Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan helst vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.
Är varan använd, skadad eller på annat sätt påverkad eller hanterad så att dess försäljningsvärde minskat kan den anses ha minskat i värde. I det fall förpackningen påverkar försäljningsvärdet kan ett värdeminskningsavdrag ske om förpackningen är skadad eller saknas.
I det fall ett värdeminskningsavdrag gör bestäms värdeminskningen av Froggy utifrån det minskade försäljningsvärdet på produkten. .
Vid köp av hygienartiklar, underkläder och badkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis montering av vattenskidor.
Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) arbetsdagar från det att Froggy tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom expresspack och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Froggy rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.
För information eller hjälp vid retur som inte omfattas av retursedel och fri frakt, kontakta Froggy kundtjänst.
Är varan använd, skadad eller på annat sätt påverkad eller hanterad så att dess försäljningsvärde minskat kan den anses ha minskat i värde. Då görs i så fall ett värdeminskningsavdrag.
Retur av kampanjvaror
Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.
Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via handelsplatsen froggy.se och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.
Vid returer och byten tillkommer kostnader enligt nedan:
Ett fritt byte på våtdräkter, västar och bindningar som kostar över 1000 kr/st.
Fraktkostnad vid byte och retur bortsett från ovanstående fria byte:
59 kr på paket under 3 kg som är max 1 meter långa
99 kr på paket under 10 kg som är max 1 meter långa
199 kr på paket under 15 kg som är max 1,5 meter långa
299 kr på paket under 22 kg som är max 2 meter långa
Kontakta Froggy kundtjänst för att ordna bytet.
Ny faktura på tillkommande frakt mailas.
Transportskador
Froggy ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig om inte annat avtalats. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Froggy rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Froggy kundtjänst.
Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.
Fraktkostnader
Läs mer om Fraktkostnader här
Betalning
Froggy erbjuder olika betalningsalternativ, SWISH, kortbetalning, fakturabetalning, delbetalning eller offert. Samtliga kortbetalningar sker krypterat via Froggys PCI-certifierade samarbetspartners – DIBS.
DIBS är certifierade enligt det nya skärpta säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
Kortbetalning
Kortbetalning kan ske med Visa, MasterCard eller annat betalningskort som anges som alternativ vid betalningstillfället. Kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod samt för vissa kort även 3D Secure-koden ska anges.
Vid kortbetalning använder Froggy kryptering för att säkerställa tryggheten i samband med kortköp.
Faktura
Faktura skickas tillsammans med ditt paket. Betalning mot Faktura ska ske inom tio (10) dagar från fakturadatum. Vid betalning mot Faktura krävs att du är folkbokförd på den adress som angivits i din beställning. Varorna levereras fraktfritt.
Dela upp betalning
Du kan som kund även handla mot Delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga upp din delbetalning på 3,6 eller 12 månader. 295 kr tillkommer i uppläggningsavgift och 29 kr i aviseringskostnad per avi. Avi mailas till den e-post som angivits av kunden.
Givetvis finns alltid möjligheten att betala hela beloppet på en och samma gång. Kontroll av kreditvärdighet görs och krävs för godkännande av delbetalning.
Väljer du detta alternativ kommer vi kontakta dig så fort du har en godkänd kreditprövning.
Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Froggys skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Froggys förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Froggy rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Personuppgifter
Froggy ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med Froggy samtycker du till att dina uppgifter sparas för att kunna behandla din order, genomföra köpet och möjliggöra uppdatering av din orderstatus. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Har du valt att ta emot Froggys mailutskick kan du när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få dessa mail.
Pris- och produktinformation
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Froggy rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Froggy inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
Övrigt
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.
För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Froggys kundtjänst.